And the Oscar goes to ...

... det får vi reda på inatt men här kommer mina spekulationer.

Bästa Film:
Avatar
The Blind Side
District 9
An Education
The Hurt Locker
Inglourious Basterds
Precious: Based on the Novel Push by Sapphire
A Serious Man
Up
Up in the Air

Mitt val: Inglourious Basterds
Vem jag tror kommer vinna: Avatar

Tyvärr blir det nog såg att Avatar tar hem guldgubben för bästa film i år! En film som enbart är byggd på teknik, inget karaktärsberättande eller bra story, allt är snyggt, allt är kliché och även lite patrotisk, precis sånt som amerikanarna gillar. Nej, ge istället guldgubben till Tarantino som har skapat en fin film om judisk hämnd.

Bästa Regissör:
James Cameron, Avatar
Kathryn Bigelow, The Hurt Locker
Quentin Tarantino, Inglourious Basterds
Lee Daniels, Precious: Based on the Novel Push by Sapphire
Jason Reitman, Up in the Air

Mitt val: Quentin Tarantino
Vem jag tror kommer vinna: Kathryn Bigalow

I år är det "dags för en kvinna" att vinna. Om Kathryn vinner denna så är hon den första kvinnan som har vunnit en Oscar för bästa regissör.

Bästa Manliga Huvudroll:
Jeff Bridges, Crazy Heart
George Clooney, Up in the Air
Colin Firth, A Single Man
Morgan Freeman, Invictus
Jeremy Renner, The Hurt Locker

Mitt val: Jeff Bridges
Vem jag tror kommer vinna: Jeff Bridges

Jeff gjorde inte bara en av årets bästa insatser i Crazy Heart utan han har alltid varit grym. Nominerad fem gånger hittills. Detta är Bridges natt! Plus han sjunger själv i Crazy Heart, akademin gillar sånt skit. Sedan är han ju cool i verkligheten med, ungefär som The Dude!

Bästa Manliga Biroll:
Matt Damon, Invictus
Woody Harrelson, The Messenger
Christopher Plummer, The Last Station
Stanley Tucci, The Lovely Bones
Christoph Waltz, Inglourious Basterds

Mitt val: Christoph Waltz
Vem jag tror kommer vinna: Christoph Waltz

Finns det ens någon tvekan om vem som kommer ta hem bästa manliga biroll? Sofistikerad, lugn och skrämmande på samma gång. Han grabbar tag i en i öppningsscenen där han dricker mjölk, pratar lugnt medan han planerar en massaker. Sedan är han lysande filmen igenom.

Bästa Kvinnliga Skådespelare:
Sandra Bullock, The Blind Side
Helen Mirren, The Last Station
Carey Mulligan, An Education
Gabourey Sidibe, Precious: Based on the Novel Push by Sapphire
Meryl Streep, Julie & Julia

Mitt val: Sandra Bullock
Vem jag tror kommer vinna: Sandra Bullock

Jag kan inte säga mer än att Bullock var sjukt grym i denna filmen, något hon inte visat prov på innan. Guldgubben har hittat en ny älskarinna!

Bästa Kvinnliga Biroll:
Penelope Cruz, Nine
Vera Farmiga, Up in the Air
Maggie Gyllenhaal, Crazy Heart
Anna Kendrick, Up in the Air
Mo'Nique, Precious: Based on the Novel Push by Sapphire

Mitt val: Vera Farmiga
Vem jag tror kommer vinna: Mo'Nique

Vera Farmiga är sexig och intelligent, ibland är det det enda som räknas fast i detta fallet tar Mo'Nique (coolaste namnet denna kväll) hem guldgubben. Hon spelar en annan sorts ondska än Christoph Waltz (Inglourious Basterds). Hennes karaktär är mer realistisk och skrämmande. Plus att hon först vägrade att ställa upp i Oscars galan, bara det ger henne några extra plus.

Bästa Animerade Film:
Coraline
Fantastic Mr. Fox
The Princess and the Frog
The Secret of Kells
Up

Mitt val: Up
Vem jag tror kommer vinna: Up

Jag älskar Pixar men måste dem alltid vinna? Det ser ut så! Bästa animerade film kom till 2001 och Pixar har vunnit fyra gånger, alltså de har "bara" vunnit 50% av statyetterna. Men sedan håller deras filmer också hög klass. Första halvan av filmen är riktigt underbar och vacker, andra halvan känns som vilken äventyrs film som helst, men ändå magnifik. Även om Disney har börjat med handritning igen så är det Up som tar hem guldgubben i år.

Bäst Teknik:
Avatar, Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham and Andrew R. Jones
District 9, Dan Kaufman, Peter Muyzers, Robert Habros and Matt Aitken
Star Trek, Roger Guyett, Russell Earl, Paul Kavanagh and Burt Dalton

Mitt val: Avatar
Vem jag tror kommer vinna: Avatar

Här måste jag ändå ge Avatar cred. Den var vacker, dock inte lika vacker som jag förväntade mig. De har förbjudit filmen i Japan på grund av sin grönska, människorna därborta i öst får inte se något såhär vackert då kan de få för sig saker. Säg ja till apan, Japan! James Cameron skapade ny teknik för denna filmen och den har dragit in flera triljoner, akademin gillar pengar!

Här var lite av mina spekulationer inom några kategorier som kommer att visas inatt. Så håll i hatten och vakna kl. 2.35 inatt för då är det dags för Oscarsgalan! Själv ska jag även titta på kändisarnas kläder när de går röda mattan. Fruktsallad och druvsocker är uppladdat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0