VHS

När jag städade undan gamla papper, pärmar m.m. så råkade jag komma över en gammal VHS film, The Martins. Ganska dålig komedi men det har egentligen inte med saken att göra utan det är VHS kasetten. Jag funderade en lång stund på vem jag kunde ge kasetten till, jag funderade i hela 15 sekunder innan jag kom fram till att det var nog bäst att slänga kasetten, för vem har en VHS nu för tiden? Inte jag i alla fall.
För er unga eller bara ni som har förvrängt vad detta fenomen är för något så kommer här en liten flashback. VHS är en videobandspelare med kasettband som media. Det var möjligt att när som helst stoppa in- eller uppspelning och avlägsna kassetten ur videobandspelaren för att senare återinsätta kassetten och fortsätta spelningen där den avbröts tidigare. Ibland var man tvungen att blåsa i spelaren, ibland var man tvungen att vrida på de här vita runda sakerna som fanns på kasetten för att det ens överhuvudtaget skulle bli en halvkass bild. Inte lika fancy som dagens DVD och Blu Ray när allting är på skivor istället för klumpiga fyrkantiga kasetter.

Första gången jag kom i kontakt med VHS var när jag var en liten pojkspoling. Det var en solig dag och jag var med min mamma på Rosengård Centrum, detta var en tid då jag kanske var max 4 år. Jag gick in i en affär och där såg jag dem, VHS spelarna. Så vackra, så stora men ack så dyra, på den tiden kostade dem mellan 3000-6000kr, idag får man väl en för dryga hundra kronor.

En liten tripp ner i minnesbanken!


Lite större och klumpigare än en skiva?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0